Kinderfysiotherapie voor kinderen met een DCD-ontwikkelingsstoornis

Kinderen met DCD (Developmental Coordination Disorder) worden vaak als “onhandig” omschreven. Dit komt doordat DCD een coördinatie ontwikkelingsstoornis is. Kinderen met deze aandoening hebben dus een achterstand op het gebied van motorische vaardigheden.

Dit kan ervoor zorgen dat kinderen meer moeite hebben met zaken als het vangen van een bal, netjes schrijven, veters strikken of aan- en uitkleden.

Ontwikkelingsstoornissen komen vrij veel voor; in ieder klaslokaal zit wel een kind met een motorische achterstand. Wanneer je als ouder dus deze symptomen herkent bij je kind, dan is het verstandig om in actie te komen. Tijdig beginnen met kinderfysiotherapie kan namelijk een groot verschil in het geval van DCD.

Wat zijn de kenmerken van DCD?

DCD is een officiële diagnose, welke aan de hand van een aantal vaste criteria wordt gesteld. Dit vaststellen wordt dan ook gedaan door een bevoegde arts. De kinderfysiotherapeut kan al wel in een vroeg stadium afwijkingen signaleren en bepaalde zaken uitsluiten.

De criteria voor DCD zijn:

• De motorische ontwikkeling van het kind verloopt langzamer dan gebruikelijk is
  • De ontwikkeling loopt al vanaf jonge leeftijd achter
  • Het kind ondervindt negatieve gevolgen van de vertraagde ontwikkeling
  • Er is geen andere oorzaak die de vertraagde ontwikkeling verklaart

Onze kinderfysiotherapeut kan diverse testen doen om het motorische niveau vast te stellen. Zo kunnen we al een indruk krijgen en zelfs therapie inzetten, nog voordat er een officiële diagnose is gesteld.

Wat zijn de oorzaken en de gevolgen van DCD?

De oorzaak van DCD is meestal niet bekend. De precieze reden van de klachten is niet van belang. Het gaat er bij deze aandoening om dat het kind er last van ondervindt. Kinderen kunnen namelijk kunnen flink last hebben van de aandoening. Dit komt niet alleen door de directe motorische klachten, maar komt ook terug in andere vormen.

Jullie kind kan bijvoorbeeld ook gefrustreerd raken door de aandoening. Zo kan het voorvallen dat deze bepaalde dingen niet (goed) kan die vriendjes wel kunnen. Dit kan ook zorgen voor een achterstand op school of recalcitrant gedrag. Dit laatste is een reactie op het gevoel van falen.

DCD is dus heel vervelend voor kinderen, daarom is het belangrijk dat er passende therapie wordt ingezet. Dit is niet alleen belangrijk voor het kind op jonge leeftijd; de effecten kunnen namelijk ook doorwerken op latere leeftijd.

De juiste ondersteuning is dus enorm belangrijk. Onze praktijk kan deze ondersteuning bieden. Wij leggen hieronder er graag nog wat meer over uit.

Kinderfysiotherapie en psychomotorische therapie bij DCD

Onze kinderfysiotherapeut is ervaren met de behandeling met kinderen met een motorische achterstand. Deze therapie werkt anders dan bij volwassen.

Niet alleen het type oefeningen verschillen tussen kinderen en volwassenen, ook de manier waarop deze wordt gedaan is anders. Het is heel belangrijk om als kinderfysiotherapeut bij het kind aan te sluiten. Want door de therapie luchtig, speels en zelfs leuk te houden, heeft het kind een veel betere motivatie en voelt het zich op zijn gemak.

De manier waarop wij de therapie geven is dus minstens zo belangrijk als de inhoud van de therapie. Op een speelse manier doen we allerlei oefeningen voor de grove en de fijne motoriek. Dit verbetert niet alleen de motoriek, maar ook het zelfvertrouwen.

Als ouder is er een belangrijke rol voor jullie weggelegd, daarom informeert de kinderfysiotherapeut jullie uitgebreid over wat jullie zelf kunnen bijdragen.

Kinderfysiotherapie bij DCD wordt vanuit de basisverzekering vergoed.

Kinderfysiotherapie bij Fysiotherapie Graft de Rijp

Onze kinderfysiotherapeut Nienke gaat graag met je kleintje aan de slag. Op een ontspannen manier gaan we oefenen met bewegen. Dat is soms best spannend, maar na een beetje wennen vaak ook heel leuk.

Wanneer je meer wilt weten over de mogelijkheden, dan kun je eenvoudig contact met ons opnemen. Je kunt ons een bericht sturen of bellen. Natuurlijk kun je ons ook altijd bereiken via Whatsapp, ook dan reageren we snel.