Medical Taping

Medical Taping is een vorm van tapen, waarbij elastisch tape wordt toegepast, om lichamelijke problemen te verhelpen en voorkomen. Het elastische tape ondersteunt het spierstelsel, lichaamseigen genezingsprocessen en beïnvloedt de neurologische en systemen zonder de bewegingsvrijheid te beperken.

De achterliggende gedachte hierbij is dat spieren niet alleen invloed hebben op de bewegingen van het lichaam, maar bijvoorbeeld ook de bloedsomloop, het lymfestelsel en de lichaamstemperatuur beïnvloeden. Als de spieren niet goed werken, kan dat dus resulteren in uiteenlopende klachten en symptomen. Wanneer de niet goed functionerende spieren echter ondersteund worden met deze elastische tape, zal dat het zelf herstellend vermogen van het lichaam stimuleren.

Te behandelen klachten:

• Spierblessures en verbeteren spierfunctie
  • Verminderen van pijn
  • Ondersteunen van gewrichten
  • Verminderen van ontstekingen of vochtophopingen
  • Corrigeren van lichaamshouding en bewegingsrichting
  • Opheffen belemmeringen in bloedcirculatie en de afvoer van de lymfe

Ook ter ondersteuning kan medical taping uitkomst bieden. Vele sporters tapen bijvoorbeeld hun enkel of knie om deze van meer steun te voorzien. Daarnaast vermindert medical taping pijn kan en het kan het de bloedcirculatie en lymfeafvoer herstellen. Verder biedt tapen nog andere voordelen zoals

• Directe vermindering van de druk
  • Directe afname van de pijn
  • Verbeteren spierfunctie