Algemene Fysiotherapie

De algemene fysiotherapeut is deskundig op het gebied van bewegen. Hij of zij helpt mensen die in het dagelijks leven niet goed kunnen functioneren. Een algemeen fysiotherapeut richt zich niet alleen op het genezen van aandoeningen en ziekten, maar ook op het verminderen van de bewegingsbeperkingen die het gevolg zijn van een aandoening of ziekte. Over het algemeen kun je zeggen dat een algemeen fysiotherapeut de kwaliteit van bewegen én leven probeert te verbeteren. Ook proberen ze het arbeidsverzuim terug te dringen.

Een algemeen fysiotherapeut kijkt samen met jou naar je wensen, lichamelijke situatie en mogelijkheden. Daarna wordt een persoonlijk behandelplan opgesteld. Met verschillende oefeningen, behandelingen en adviezen wordt geprobeerd om een zo goed mogelijk resultaat te behalen. De algemeen fysiotherapeut werkt, naast mensen helpen meer bewegingsvrijheid te krijgen, ook steeds meer aan preventieve gezondheidszorg. Om zo te voorkomen dat mensen (op latere leeftijd) belemmerd worden in het dagelijkse bewegen. De fysiotherapeut kan je individueel of in groepen helpen.

Tijdens de intake bespreek jij jouw klacht met de fysiotherapeut. De fysiotherapeut gaat op zoek naar de oorzaak van de klacht en doet mogelijk een fysiek onderzoek. Daarna wordt er samen met jou een behandelplan opgesteld. Een onderdeel hiervan kan zijn dat jij spierversterkende oefeningen doet of oefeningen ter bevordering van de beweeglijkheid. Ook krijg jij oefeningen mee die jij zelfstandig kunt uitvoeren.