Met fysiotherapie kan een verwaarloosde ischias nog steeds verholpen worden

Een ischias is niets anders dan een zenuwbeknelling. Toch is een ischias zo’n aparte aandoening, dat deze een eigen naam heeft gekregen. Dit komt doordat de aandoening niet alleen relatief veel voorkomt, de klachten zijn ook nog eens heel specifiek.

Op het moment dat de ischias zenuw bekneld raakt, dan ervaar je pijn in je billen en bovenbeen. Het is een vorm van zenuwpijn die erg hardnekkig kan zijn en veel invloed op je leven kan hebben.

Toch wordt er bijna nooit geopereerd bij een ischias, want met de juiste hulp van een fysiotherapeut kan de aandoening vaak goed behandeld worden. Wij helpen binnen onze praktijk dan ook regelmatig mensen met een ischias. Soms is deze al zo lang aanwezig dat we spreken van een verwaarloosde ischias.

Wat is er aan de hand bij een ischias?

Ischias is een verzamelnaam voor pijn die ontstaat door irritatie van de grote ischias zenuw (nervus ischiadicus). Dit is een zenuw die vanuit de wervelkolom naar de voeten loopt. Het is de langste zenuw van ons lichaam en kan dus op allerlei plekken in de beknelling komen.

Het is deze beknelling die kenmerkende klachten geeft. Want bij ischias ontstaan de klachten doordat de zenuw ergens beklemd is geraakt. Hierdoor raakt de zenuw geïrriteerd en geeft deze een pijnsignaal af.  Je merkt dit door pijnklachten die ongeveer vergelijkbaar kunnen zijn met een spit of een hernia.

Bij iedereen met een ischias ontstaan de klachten dus door irritatie van de ischias zenuw. De oorzaak van de irritatie kan wel afwijken. Want er kunnen diverse redenen zijn waardoor de ischias bekneld, ontstoken of geïrriteerd raakt.

Oorzaken van ischias klachten

De klachten ontstaan dus door druk op de zenuw of een ontsteking van de zenuw. Dit kan komen door een beknelling van de zenuw rondom het punt waar deze de wervelkolom verlaat. Ook een vernauwing van het wervelkanaal, artrose of een verhoogde spierspanning kunnen voor irritatie van de ischias zenuw zorgen.

Wanneer de oorzaak niet tijdig wordt verholpen, dan kunnen de klachten chronisch worden. De zenuw is dan langdurig geïrriteerd en dit heeft niet alleen gevolgen voor de kwaliteit van de zenuw zelf maar ook voor de gebieden die door de zenuw worden geïnnerveerd (aangestuurd).

Een verwaarloosde ischias is dus niet alleen heel vervelend, deze kan ook langdurige schade veroorzaken.

Onze behandeling met fysiotherapie bij ischias klachten

Kom naar Fysio Graft de Rijp om aan de slag te gaan met de klachten. Dit is essentieel om te doen, want bewegen is essentieel voor het herstel. We gaan op basis van de pijn heel geleidelijk het bewegingspatroon herstellen en normaliseren. Dat betekent dat we samen met je gaan oefenen en bewegen.

We richten ons op het verbeteren van de mobiliteit, zodat je soepeler kunt bewegen. Door het verminderen van spierspanning nemen mogelijke knelpunten af.

De exacte invulling van de behandeling hangt af van de oorzaak van de ischias en van eventuele betrokken factoren. Het versterken van de spieren en het bevorderen van een goede houding zijn echter altijd onderdeel van de behandeling.

In de meeste gevallen ervaar je binnen twee tot twaalf weken een sterke afname van de klachten en is de aandoening meestal hersteld.

Bij Fysiotherapie Graft de Rijp helpen we je als je last hebt van ischias

Iedere behandeling is bij ons maatwerk, daarom willen we je klachten altijd zelf onderzoeken en je beter leren kennen. Dat geeft ons de mogelijkheid om de behandeling volledig op jou af te stemmen en om ons beste werk te leveren.

Stuur ons gerust een bericht of bel ons, dan informeren wij je over de mogelijkheden die je hebt binnen onze praktijk.