Manuele therapie bij een beknelde zenuw in de rug

Zenuwen zijn een essentieel onderdeel van ons lichaam. Ze geven signalen uit de hersenen door aan de spieren en de organen. Andersom kunnen de huid en de organen via de zenuwen signalen doorgeven aan de hersenen. Op deze manier kunt u bijvoorbeeld dingen voelen en pakken en kunt u lopen.

Door en langs de ruggenwervels lopen zenuwen die vanuit het ruggenmerg naar het lichaam lopen. Wanneer één van die zenuwen bekneld raakt, wordt dit ook wel zenuwcompressie genoemd. Dit kan zorgen voor pijn rondom de zenuw die bekneld is en er kan pijn uitstralen naar gebieden die door de zenuw worden aangestuurd.

De manueel therapeut bij fysiotherapie Graft-De Rijp kan u goed helpen om het herstel bij een beknelde zenuw te versnellen.

Oorzaak van een beknelde zenuw in de rug

Een beknelde zenuw in de rug kan verschillende oorzaken hebben. Allereerst kan slijtage van de tussenwervelschijven ervoor zorgen dat een zenuw bekneld raakt. Slijtage kan het gevolg zijn van zwaar, belastend werk.

Daarnaast kan langdurig zitten in een verkeerde houding, een plotseling draaiende beweging van de romp of gebrek aan beweging de oorzaak zijn van een beknelde zenuw.

Tot slot kan er ook een zenuw bekneld raken wanneer een tussenwervelschijf uitpuilt. Deze uitstulping drukt dan tegen de zenuw en dit kan pijn veroorzaken. Dit wordt ook wel een hernia genoemd.

Symptomen van een beknelde zenuw in de rug

Wanneer uw zenuw bekneld is, kunt u last krijgen van verschillende symptomen. Zo kunt u pijn ervaren in uw rug en dit kan uitstralen naar andere gebieden. Ook kunt u te maken krijgen met krachtsvermindering in uw armen of benen en ervaart u tintelingen in het gebied dat de zenuw aanstuurt.

De locatie van de beknelde zenuw bepaalt waar de klachten optreden. De locatie bepaalt dus of de klachten aan de linker- of rechterkant van het lichaam en het boven- en/of onderlichaam voorkomen.

Aangezien een zenuw erg lang kan zijn, variërend in lengte van een millimeter tot meer dan een meter (!), kan het zo zijn dat de locatie van de beknelde zenuw niet overeenkomt met de locatie van de klachten. Dit noemen we uitstralende pijn.

Wat is manuele therapie?

Manuele therapie richt zich op de wervelkolom en de gewrichten en heeft als doel het verbeteren van de bewegingsvrijheid, afname van pijn en het verbeteren van de houding.

Manuele therapie wordt uitgevoerd door een manueel therapeut. Een manueel therapeut is een fysiotherapeut die na de opleiding fysiotherapie een verdiepende opleiding manuele therapie heeft gevolgd.

Tijdens de behandeling worden op een zachte manier blokkades opgeheven. Door middel van het bewegend mobiliseren van de gewrichten, worden kleine correcties uitgevoerd. U voelt dit wel, maar het doet geen pijn.

Behandelen van een beknelde zenuw

De behandeling van een beknelde zenuw in de rug begint met het vinden van bewegingen of gebeurtenissen die gezorgd hebben voor de inklemming.

Tijdens de behandeling kijkt de manueel therapeut naar de manier waarop u beweegt. De therapeut zal hierbij letten op het gehele lichaam, want de oorzaak kan ergens anders liggen dan waar u de klachten ervaart.

Voor de behandeling maakt een manueel therapeut gebruik van manipulaties. Dit zijn snelle en korte bewegingen die soms een krakend geluid als gevolg hebben. De manipulaties zorgen ervoor dat het gewricht beter gaat functioneren, waardoor er minder druk op de zenuw komt te staan en de pijn afneemt.

Verder kan de therapeut u spierversterkende oefeningen geven. Wanneer de omliggende spieren sterker zijn, kunnen ze de druk beter opvangen en kan op deze manier de zenuw beter beschermd worden.

Een behandeling bij Fysiotherapie Graft-De Rijp

Bij Fysiotherapie Graft-De Rijp hebben wij al meer dan twintig jaar ervaring in manuele therapie. Daarom kunt u met uw klachten zeker bij ons terecht en kunnen wij hulp en begeleiding bieden bij uw herstel. De effecten van een behandeling manuele therapie zijn meestal zeer snel merkbaar.

Blijf dus niet rondlopen met uw klachten, maar maak snel een afspraak via de website of door ons een bericht te sturen via WhatsApp.